tietojohtaminen-blogipostaus_itsm

ITSM ja reaktiivisuuden proosa

Tohdin sanoa, että IT-palvelunhallinnan raportointi on suppeaa, varsinkin suoraan pakasta vedettynä (out-of-the-box). Raportointi tarkastelee palveluiden nykytilaa ja menneisyyttä. Palveluita pyöritetään sen vuoksi pääosin reaktiivisesti.

Toiminnassa tulisi pyrkiä proaktiivisuuteen, myös ITIL-raamatun mukaan. IT tuottaa palveluiden kehityksessä dataa, joka oikein hyödynnettynä auttaa organisaatiota proaktiiviiseen toimintaan, kuten ongelmien ennaltaehkäisyyn, parempaan asiakaspalveluun ja laadukkaampaan asiakaskokemukseen.

IT-palvelunhallinnan alueella on vasta parin viimeisen vuoden aikana alkanut kuulua aktiivisemmin sorinaa prediktiivisestä (ennustavasta) analytiikasta, mutta käytännön soveltaminen on toistaiseksi puuttunut. IT:n tuottama big data kertyy pitkällä aikavälillä. Se mahdollistaa ennustamisen sekä ennaltaehkäisevän toiminnan ja tätä kautta palveluiden käytettävyyden parantamisen. Prediktiivisyys vaatii aina aikaisempaa dataa, johon ennustusmallit pohjautuvat. Ennusteista saadaan tarkempia mitä enemmän dataa kertyy.

Muutamia esimerkkejä:

Muutosten ja niiden vaikutusten analysoinnilla voidaan ennakoida palvelupisteen miehityksen oikeaa mitoittamista ja vaikuttaa muutosten toteuttamisen ja implementoinnin laatuun, kuten Ilkka Mikkonen edellisessä blogissaan mainitsi.

Palvelunhallintaa voidaan tarkastella myös alemmalla tasolla, kuten lokien tai laitteiden herätteiden avulla. Kapasiteetin- ja saatavuudenhallintaan voidaan tuoda prediktiivisuutta tarkastelemalla esimerkiksi palvelimien CPU:n, muistin ja I/O käyttöasteita ja analysoida vikaantumisiin johtaneita ilmiöitä. Näin jonkin palvelinkomponentin vikaantuminen voidaan ennustaa ja ongelmat korjata ennen kuin ne vaikuttavat palveluun.

Tietoturvanhallinnan näkökulmasta tarkastelemalla aikaisempaa dataa reitittimien ja palomuurien lokeista sekä verkkoliikennettä reaaliaikaisesti analysoimalla, voidaan havaita poikkeamia verkkoliikenteen käyttäytymisessä, jotka voivat viitata tietoturvauhkaan. Poikkeaman havaitsemisen aiheuttaman herätteen avulla toimenpiteisiin voidaan ryhtyä välittömästi ja näin ehkäistä tai ainakin lieventää tietoturvauhan vaikutukset.

Mikäli kiinnostuit, ota yhteyttä! Autamme vankalla kokemuksella tehostamaan organisaatiosi toimintaa proaktiiviseksi oikeanlaisella analytiikalla.

Kirjoita kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *