itsm pilvipalvelu tietojohtaminen

ITSM-järjestelmä pilvipalveluna vai inhouse-ratkaisuna?

Infotool-ed-8389_xlargeYleinen trendi erilaisten IT-ratkaisujen hankinnoissa on tilata palvelu pilvipalveluna, miettimättä kuitenkaan, onko se juuri oman yrityksen tilanteeseen se paras ratkaisu. Tässä kirjoituksessa olen käyttänyt esimerkkinä ITSM-järjestelmän hankintaa, ja jos itse palvelunhallinta on jo tuttu käsite, kannattaa siirtyä suoraan kolmanteen kappaleeseen.

Suuremmissa yrityksissä on usein jonkinlainen tukipiste tai service desk, joka vastaanottaa keskitetysti yrityksen eri osastoilta tilauksia tuotteille ja palveluille sekä häiriöilmoituksia. Kun nämä kaikki kirjataan ITSM-järjestelmään (eli palvelunhallintajärjestelmään, ITSM=Information Technology Service Management), pystytään mm. seuraamaan yrityksen ulkopuolelta tilattujen tuotteiden ja palvelujen toimitusvarmuutta, kustannuksia ja palvelutasoa. Näin palvellaan sisäisesti oman yrityksen työntekijöitä, jolloin toiminnasta tulee tehokkaampaa.

Pilvipalveluissa on kiistattomia etuja. Ne eivät vaadi investointeja laitteistoihin ja niissä on monesti selkeät hinnoittelumallit. Pilvipalvelut ovat käytettävissä missä vain ja millä laitteella tahansa, mikä tuo joustavuutta työn tekemiseen. Palvelun tarjoaja ylläpitää ohjelmistoa omalla palvelimellaan ja antaa käyttäjätukea, jolloin palvelua on helppo käyttää.

Yrityksen omat järjestelmät voivat olla kuitenkin sellaisia, että pilvipalvelun integroiminen yrityksen käyttämiin erikoiskomponentteihin tai itsekehittämiin järjestelmiin ei onnistu ilman monimutkaisten välikomponenttien kehittämistä jos silloinkaan. Lisäksi julkisen verkon yli tietoturvan varmistaminen on haasteellisempaa. Yritys on myös riippuvainen pilvipalvelun toimittajayrityksestä ja toimittajan palvelun saatavuudesta. Nämä viimeksi mainitut puhuvat inhouse-ratkaisun puolesta. Toisaalta inhouse-palvelu vaatii organisaatiolta resursseja asentaa ja ylläpitää järjestelmää – pilvipalveluissa tätä osaamista ei tarvita.

ITSM-järjestelmää, tai mitä tahansa muuta järjestelmää hankittaessa, olisi siis hyvä pohtia, kumpaa ratkaisua yritys todella tarvitsee sen sijaan että ottaisi palvelun hypetetyn trendin mukaan. Samalla tulee huomioida yrityksen nykyinen infrastruktuuri sekä muut yllä puhutut asiat. Palveluntarjoajilta kannattaa myös pyytää tarjoukset molemmista vaihtoehdoista, jolloin näkee kokonaiskuvan erilaisista ratkaisuista mahdollisine asennus- ja käyttökustannuksineen.

Päätyi sitten kumpaan ratkaisuun tahansa, niin työkalu ei yksistään ratkaise yrityksen ongelmia ja haasteita vaan yrityksen omien prosessien täytyy olla kunnossa. Siinä osaava IT-palvelunhallinnan asiantuntija voi olla korvaamaton apu.

Kirjoita kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *